Machu picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rosan Kreuzen - WaarBenJij.nu Machu picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rosan Kreuzen - WaarBenJij.nu

Machu picchu

Door: Rosan

Blijf op de hoogte en volg Rosan

20 April 2017 | Peru, Cuzco

Hola! Zaterdagochtend vroeg in de morgen ben ik op pad gegaan om de 4daagse inka jungle trail te doen. Dit is een alternatief voor de welbekende inka trail. Deze inka jungle trail is alleen veel goedkoper, afwissrlender en ietsje minder zwaar. Zaterdagochtend hebben we eerst 4 uur in de bus gezeten, ik, marie(andere trainee uit duitsland) en de rest van de groep, zo 14 man. Vervolgens werden we ergens gedropt en vanaf daar hebben we 3 uur gemountainbiked. We hebben zo 1500meter gedaald, gelukkig wel op een verharde weg. Alleen reden er ook gewoon autos en vrachtwagens/bussen. Dus moesten toch best wel echt oppassen.. ook omdat het in de bergen was met haarspeldbochten. Maar onwijs gaaf en spannend om te doen:)! Hele mooie uitzichten (alhoewel je toch gefocusd bent op de weg), ik ben langs hele arme huisjes gereden, en heb door watervalletjes gereden die op de weg terecht kwamen. Na het mountainbiken heerlijk gelunchd en smiddags kon je evt raften. Marie en ik hebben eevoor gekozen om dat niet te doen, het werd al door meerdere mensen afgeraden omdat het te gevaarlijk zou zijn vanwege de regenval van de dagen ervoor. We haddeb de middag dus heerlijk vrij en hebben genoten van het zonnetje en een biertje.

De volgende dag moesten we al vroeg op en hebben we de hele dag gelopen. Zon 9 uur in totaal, gelukkig wel met tussenstops en lunch. We zijn langs verschillende dingen gekomen, waaronder verschillende fruitbomen, heerlijk fruit! Koffieplant, cacao boom en veel meer. Na 1,5 gelopen te hebben, wat redelijk te doen was, begon de klim. En dat was zo ongelooflijk zwaar, na 5 min was je al kletsnat van het zweet en liep je te puffen en te hijgen. Overigens iedereen had er last van, niet alleen ik... gelukkig hadden we verschillende stops met uitleg over de cultuur, vruchten en gebruiken van peru en de inkas. Er waren onderweg 2 huisjes met apen en andere dieren. Ik heb bij het tweede huisje een drankje gedronken wat uit een fles kwam met een slang Erin... brr het leek een beetje op jagermeister. Vervolgens weer geklommen en een deel van het beroemde inkapad belopen. En wat was het prachtig en hoog!! Ik had soms wel beetje last van hoogtevrees.. vervolgens op het hoogste punt gekomen en daar prachtige fotos kunnen nemen. De afdaling was gelukkig iets makkelijker maar echt afdalen is het niet in peru. Het gaat op en neer. In de middag moesten we de rivier urubamba 2 keer oversteken, 1 keer via een brug waarbij sommige planken mistten.. goed opletten dus. De andere keer via een soort kabelbaan en zat je in een soort van bak. Echter was dat ook best wel gammel en hoog. Eind van de middag aangekomen bij hot springs. Daar hebben we heerlijk kunnen relaxen, hoewel deze hotsprings niet helemaal natuurlijk waren, het water wel maar het leek een beetje op een zwembad. De hotsprings in de jungle waren wel echt natuurlijk.

De derde dag hebben we sochtends geziplined! En hoe vet is dat!! Je hangt aan een kabel en gaat met een rotgang naar het volgende punt. Heel erg spannend maar onwijs mooi uitzicht en leuk om te doen! We hadden 5 kabels. Na deze 5 kabels moesten we een brug over die kleine plankjes had met veel ruimte ertussen, de brug was erg beweeglijk haha! Gelukkig waren we gezekerd. Na dit avontuur gingen we weer op weg. We hebben 3 uur achter elkaar gelopen op en langs een spoor. Dit was gelukkig vlak en ging dan ook veel beter. Het weer was gelukkig goed net zoals de tweede dag. Smiddags aangekomen in aguas calientes, een toeristisch plaatsje waar iedereen naartoe gaat wanneer je naar machu picchu gaat. Aguas calientes ligt aan de voet van dr berg die naar machu picchu leidt. Vroeg gaan slapen want de volgende dag begonnen we met lopen om 4:00 snachts.

De volgende ochrend regende het helaas. De brug die leidt naar machu picchu ging om 5:00 open maar vanwege de drukte waren we eelr al eerder. Na 5:00 begon de klim van 1 uur met ontzettend veel treden. Het was nog donker. Aangekomen om 6:00 was ik helemaal uitgeput. Gelukkig op adem gekomen en machu picchu binnen gegaan. Ik had me een beetje verkeken op het weer dus ik had het mega koud.... de rondleiding van onze guide duurde ongeveer 1,5 uur. We hebben rondgelopen en fotos gemaakt, alhoewel het erg mistig en bewolkt was. Vervolgens hadden we vrije tijd en hebben eerst koffie gedronken brrr.. vervolgebs de machu picchu berg beklommen welke weer 1,5 uur omhoog klimmen was.. gelukkig wel warm geworden. Op de berg aan de top zag je werkelijk helemaal niets, was een beetje teleurgesteld maar we hadden het gehaald! De afdaling was ook best zwaar vanwege je knieen. Het was heel bijzonder om telkens beetje bij beetje dichtervij maxhu picchu te komen. Wanneer we weer bij machu picchu waren was het weer veel beter en hebben veel fotos gemaakt. 1 uitzichtpunt had exht een wauwmoment. Het is zo indrukwekkend om te zien hoe groot het is en hoe goes bewaard het is gebleven. Smiddags weer terug afgedaald naar aguas calientes. Ik kon geen trap meer zien.. in aguas calientes gegeten rondgelopen en gewacht want we hadden de trein om 21:50. De trein hier is heel erg duur, als je er in zit dan begrijp je ook waarom. Je krijgt drinken, een snack en er is een persoon die je welkom heet etc. Na 2 uur in de trein nog 1,5 uur met de bus, uiteindelijk was ik 01:30 in cusco. Ik was kapot moe maar het was het zeker waard!!! De 4 dagen waren zwaar en vermoeiend en spannend en relaxed en onwijs de moeite waard. Nu wel veel spierpijn haha.
Vanavond de nachtbus naar puno en vandaar uit naar bolivia:)
Adios

• 21 April 2017 - 15:48

Janenjanniekreuzen:

Hallo Rosan,
    Dat zijn hele belevenissen, bedankt voor je uitgebreide verslag. Wij gaan nu
    een volgend verslag lezen van onze kleindochter Tessa die nu in Bolivia is en
    een reis maakt door Zuid- Amerika van een half jaar.
    Geniet en voorzichtig!
    Groeten van ons samen uit Wormer en ook van je oma (Wil).

• 21 April 2017 - 22:16

Jenneke:

Geweldig om mee te maken! Ik voel mn knieën al :)
    En nu naar Bolivia. Kussss

• 22 April 2017 - 11:33