The jungle! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rosan Kreuzen - WaarBenJij.nu The jungle! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rosan Kreuzen - WaarBenJij.nu

The jungle!

Door: Rosan

Blijf op de hoogte en volg Rosan

14 April 2017 | Peru, Cuzco

Hola! Het is alweer 2 weekjes geleden dat ik wat van me heb laten horen.. dus bij deze weer even een update:) en niet zo maar een update! Want ik ben afgelopen 4 dagen de jungle in geweest. Om precies te zijn manu national park, een deel van de amazone. Manu is een mega groot park, het grootste park van peru. Het heeft verschillende records op zijn naam staan door de grote diversiteit aan bomen, planten, vogels dieren etc. Het merendeel van het park kunnen touristen niet bezoeken en ik heb dan ook maar een ongelooflijk klein deel van de jungle kunnen zien. In het park wonen gemeenschappen die hier opgegroeid zijn en nog steeds wonen, zo ook mijn tourguides zijn hier opgegroeid en kenden de jungle uit hun duimpje. Niet alleen leven hier gemeenschappen er leven ook zo 80 inheemse mensen die hun eigen taal spreken en helemaal afgezonderd zijn van de buitenwereld. Soms komen ze mensen tegen die leven in de gemeenschappen en dan moeten de mensen oppassen. Vorig jaar is er nog iemand gedood door inheemse mensen vanwege miscommunicatie. Goed dit terzijde over het park.

Mijn tour begon maandagochtend 4:30. Ik werd opgehaald met de bus en een lange tour lag voor ons. De groep bestond uit 16 mensen wat erg groot is, we hadden 2 tourguides en hebben we groep opgesplitst. De weg was gevaarlijk en erg hoobelig, daar was ik al aan gewend vanwege de andere tours... de eerste dag hebben we af en toe gelopen om op zoek te gaan naar dieren. We hebben een aantal vogels gespot onder andere the cock of the rock de nationale vogel van peru. We liepen telkens zon 30 min. En elke keer voelde je de luchtvochtigheid telkens een beetje toenemen, evenals de temperatuur. We hebben die dag ook apen gezien. We liepen deze dag op de weg en ik had daardoor nog niet echt het gevoel in de jungle te zijn.. maar daar kwam al snel verandering in. Savonds kwamen we aan in onze lodge, welke midden in de jungle lag. Er waren meerdere huisjes, een hok met douches en wcs en een overdekte huis waar we konden eten. De huisjes waren in 2 gedeeld, waarbij ik 1 deel had, er was een bed met muskietennet en was verder allemaal prima. In echt een hele korte tijdperiode wordt het donker savonds. De geluiden waren onbeschrijfelijk evenals de hemel met de sterren. Savonds hebben we een wandeling gemaakt rondom ons huis. Echt 20 meter van onze lodge was er een klein watertje waar mijn tourguide een mini kaaiman zag liggen. Hij is in het water gesprongen en heeft de kaaiman gepakt. Vervolgens kwam hij uit het water en duwde praktisch de kaaiman in mijn handen! Voordat ik het echt doorhad stond ik met een kaaiman in mn handen!!! Geweldig natuurlijk:) ook een tarantula gezien en wat andere insecten. Savonds geslapen in de lodge waarbij we sohtends weer vroeg op moesten.

Dinsdagochtend eerst nog 1,5 uur in de bus gezeten. We zijn gestopt bij een brug en zagen de rivier n jungle erg goed. Ook zijn we gestopt bij een cocaplantage. Het begin van cocaine. Deze cocaplantages zijn een groot probleem in peru, vanwege illegale handel.. Vervolgens kwamen we aan in.een plaatstje waar we zijn overgestapt op een boot. We hebben zon 2-3 uur in de boot gezeten en gevaren over de rivier madre de dios. Vanuit de boot een soort flamingos gezien. vervolgens meerden we ergens aan om te zwemmen in hotsprings, dit was een prachtig klein plekje waar aan de ene kant koud water de berg afkwam en aan de andere kant van de hotspring ee gloeiend heet water van de berg kwam. het was echt prachtig ebn natuurlijk heerlijk gezwommen. Het water was zo heet vanwege de vulkaan die daar zichbevond. Aangekomen bij onze tweede lodge (zelfde soort opzet als vorige) alleen had ik en een ander koppel een prive badkamer gekoppld aan je kamer. Je merkte meteen al dat je nu echt in de jungle was. De zelfde middag zijn we gaan lopen in de jungle, dr tourguide had een machete bij zich om soms takken etc te kappen. We liepen nu echt door de jungle!! Ook hadden we rubber laarzen aan om dat we soms door riviertjes moesten lopen etc. Vervolgens kwamen we aan bij een mammal clay lick, dit is een plek waar tapirs capibaras en andere zoogdieren komen drinken, ze drinken speciale mineralen. We gingen daar overnachten. Er was een houten platform met dak en sliepen naast elkaar op matrasjes en als iemand een diee zag dan werd iedereen wakker. Helaas alleen maar een ree gezien.

De volgende ochtend terug gegaan naar de lodge en in de ochtend weer op pad gegaan. Veel dieren gezien zoala vogels, aras en apen. Ik heb geslingerd aan een liaan, gedronken uit een bamboe boom, veel geleerd over planten bomen en hun medicinale werking. Ook veel vruchten gezien en soms gegetenn In de middag zijn we naar een ovservatie toren geweest om nog meer vogels en, dieren te spotten en wat was dat prachtig! De film rio heb je ook aras die samen vliegen etc nou zo zag het er nu ooj uit. Op de terug weg was het al donker en dab begint de jungle te leven met de andere dieren. Tarantulas gezien, kikkers en andere enge beesten.

De volgende ochtend vroeg opgestaan en met de boot terug gegaan naar het begin, deze keer duurde het 5 uur, we hebben prachtig de zonsopgang gezieb en genoten van de uitzichten. Langs de oever hebben we een capibara gezien! Na de bootreis hadden we een lange busreis voor de boeg, terug naar cusco! Savonds aangekomen in cusco en gaan slapen, waarbij ik deze dag me alweer voorbereid heb voor mijn volgende avontuur, inka jungle trail! Op naar machu picchu:) Maar wat was het allemaal prachtig en wat heb ik veel gezien en gedaan. De jungle opzich al zonder de dieren is eeb hele ervaring om nooit meer te vergeten! Ik heb nu al zin om nog een keer de jungle in te gaan:)

  • 15 April 2017 - 09:35

    Opa Jongkind:

    Nou jij bent wel een wereld reiziger opa zou best mee willen en wat zou ik mooi films maken, maar ja die tijd
    heb ik gehad. Maar geniet er maar van al dat mooi"s nu kan je een ken beetje voor stellen hoe het in het Paradijs moet geweest zijn
    nou nog veel liefs toe gewenst van Opa& oma

  • 15 April 2017 - 12:01

    Andries:

    Hallo Rosan,

    Wat een geweldige ervaring lijkt me dat wat jij allemaal schrijft we kunnen het een
    Klein beetje voorstellen door je foto's, maar we hebben er geen geluid bij dat lijkt
    Mij ook heel apart, ik denk dat het daar ook nooit echt stil is .Heel anders als
    Vliegtuigen.
    wel heel apart dat je toch een ree gezien hebt, je dacht natuurlijk meteen aan mij haha.
    Fijn dat het goed met je gaat en dat we je zo een beetje kunnen volgen.
    We zien uit naar je volgende verslag,

    LIeve groetjes van mij en natuurlijk van je liefhebbende moeder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosan

Actief sinds 16 Feb. 2017
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 98447

Voorgaande reizen:

17 Februari 2017 - 05 Juni 2017

vrijwilligerswerk en reizen in Peru

Landen bezocht: