Wonen in cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rosan Kreuzen - WaarBenJij.nu Wonen in cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rosan Kreuzen - WaarBenJij.nu

Wonen in cusco

Door: Rosan

Blijf op de hoogte en volg Rosan

22 Maart 2017 | Peru, Cuzco

Buenos dias! Voor het eerst sinds dat ik in cusco ben heb ik echt het idee dat ik hier woon. De meeste dingen heb ik gezien en ook in de omgeving heb ik al veel gedaan. Desalniettemin blijf ik cusco een ontzettend leuke stad vinden. Ik realiseerde me deze week pas eigenlijk dat ze hier helemaal geen parken hebben, daarnaast ook niet echt speelpleintjes voor kinderen..
In elke straat vind je een schattig supermarktje met de hoognodige boodschappen, een soort van apotheek en een kapper.

Hier helemaal geen last van de overstromingen gelukkig! In andere delen van peru is het echt heel erg, veel mensen zijn hun huizen verloren en hebben niks meer. Hier schijnt steeds vaker het zonnetje, dus hopelijk zal dat ook zn effect hebben op de overstromingen..

Op de NGO heb ik afgelopen week voor een aantal kinderen veel engelse les gegeven. We hebben in de schriften de kleuren opgeschreven, fruit en groente en nog een paar groepen zoals de dagen en maanden. Sommige kinderen zijn heel gemotiveerd terwijl anderen niks zitten te doen. Ook heb ik met marie, een duitse trainee een quiz gemaakt waar we onder andere vragen over engels rekenen en gezondheid in hadden gestopt. De kinderen vonden dit volgens mij wel leuk! Ik heb ook mijn ogen uitgekeken, er was 1 meisje die nog nooit was geweest, ze was ouder en groter dan de rest en zat kinderen te pesten. Ik vond dit zo heftig om te zien. Andere kinderen begonnen hierdoor elkaar ook te pesten dus het was 1 grote beestenboel. De spaanse leraressen deden helemaal niks, dus ik in mn beste spaans gezegd dat ze moesten stoppen maar ja.. dat was wel lastig om te zien. Mn host vertelde dat dat meisje waarschijnlijk problemen thuis heeft waardoor ze zo reageert...

Bij de lunch op donderdag kreeg ik van mijn hostfamily eten. En ik zag een soort van vleesstukjes maar het zag er een beetje vreemd uit.. ik heb het toch geproefd maar vond het echt heel vies. Het was vet achtig maar ook weer soort rubber en flubby. Ik kan het niet goed omschrijven. Gelukkig vond angela het ook niet lekker dus hebben we her niet opgegeten. Ik vroeg wat het was en ze zeiden typisch vlees. Avonds kregen we te horen dat het maag was van een koe!!! Blegh...

Vrijdag was de laatste dag van angela, braziliaanse trainee die in hetzelfde huis als ik woonde. Het was wel heel lastig en beetje verdietig om afscheid te nemen aangezien je voor 1 maand zo heftig met elkaar samenleefde. We hebben woensdag heerlijk pizza gegeten met de andere vrijwilligers ter afscheid.

Vrijdagavond was het st. Patricksday dus dit moest natuurlijk gevierd worden:) ook zaterdag bij een schattig cafe een drankje gedronken, hier was live muziek wat ontzettend leuk was om te horen! Beide avonden een taxi genomen in mn eentje wat ik best wel spannend vond! Maar alles is goed gegaan:)

Zaterdag heb ik met marie heerlijk ontbeten in de stad vervolgens naar verschillende markten geweest hier in.cusco, wat souvenirs gekocht. Bij het kopen van iets is het echt van belang om te onderhandelen. Anders betaal je veel te veel. Heerlijk op plein gezeten en mensen gekeken en tot slot naar een kerkje geweest.

Zondag had mijn host mij en de andere trainees uitgenodigd om naar haar kerk te komen, omdat ze daar geld ingezamelde voor de kinderen. We konden daar lunchen voor 10 soles(3€) en dan ging het overgebleven geld naar de kinderen. Ik en marie zijn toen daar naar toe gegaan. En wat was dat leuk! Op de straat met locals lunchen. Ze hadden een bakje met een hele vis(zalm) en choclo(mais) en aardappel. En het was ontzettend lekker! Met de handen eten want erwas geen bestek..:) smiddags naar een uitzichtpunt over de stad geweest en museum bezocht.

Avonds wilde ik naar bed gaan, dus ging naar de badkamer, had oortjes in want zat muziek te luisteren. Vervolgens kwambik uit de badkamer zaten er 2 kinderen op de bank! Dus ik schrok me natuurlijk rot!! Ik in het spaans gezegd hoe ik heette en gevraagd of ze mn host kenden. Vervolgens kwam mijn host binnen, bleek dat die kinderen tegenover ons in de straat woonden. Normaal gaat hun vader vreemd, nu hun moeder. Hun vader had gedronken en heeft ze betrapt. Dus dat was vechten waar die kinderen bij waren.. dit was al eens eerder gebeurd.. maar die kinderen dus heel verdrietig en die hebben uiteindelijk naast mij in een ander bed geslapen. Ik vond dit zoo heftig om mee te maken.. met mijn neus op de feiten gedrukt..!

Ik verveel me geen.moment, zoals jullie kunnen lezen. Toch kijk ik nu al uit naar het moment waar ik echt zal gaan reizen. Zoals het er nu voor staat zal ik na werk, eerst de jungle in gaan, vervolgens de jungle trail doen naar machu picchu( niet de beroemde inca trail) daarna naar puno(titicacameer) en vervolgens naar bolivia gaan. Maar ik wil nog niets echt vast leggen.

Adios!


  • 28 Maart 2017 - 07:34

    Candide:

    Hola Rosan! Wat fijn dat je je zo thuis voelt in Cusco :) niet teveel thuis gaan voelen he want we missen jou hier veel te veel haha. Het werk wat je doet, lijkt me best wel zwaar en heftig. Heel veel respect dat je dit vrijwillig doet en probeert er het allerbeste van te maken (zoals pestkoppen aanpakken, chapeau!).
    Jammer dat je Braziliaanse maatje weer naar huis is maar zoals je zelf ook al zei in je vorige blog: goed voor jouw zelfstandigheid en spaans. Ik ben wel blij dat je in Marie volgensmij een nieuw maatje hebt gevonden. Dit samen doen is al indrukwekkend genoeg.
    Heb je al iemand gevonden om je reis mee te doen? Of ga je dat alleen doen?

    Keep me posted! Xx Candide

  • 28 Maart 2017 - 13:46

    Gerlinde:

    Ha rosan! Wat tof om je belevenissen weer te lezen! Wat een andere cultuur daar zeg. Fijn dat je je goed vermaakt en lekker veel onderneemt! Ook wel echt heftig wat je soms tegenkomt en beschrijft! Heel veel succes nog op je project en geniet er lekker van! XxGerlinde

  • 31 Maart 2017 - 18:37

    Rosan Kreuzen:

    Candide! Leuk je berichtjes!! klopt het is soms best wel beetje moeilijk om te zien, maar we proberen er het beste van te maken:)! Ik kan tot de zoutvlakte in bolivia met marie samenreizen! En vandaaruit zie ik het wel, hoop mensen te ontmoeten in hostels:) moet wel lukken denk ik

  • 31 Maart 2017 - 18:39

    Rosan Kreuzen:

    Hey gerlinde! Heel erg bedankt, ja de cultuur is echt heel anders, ontzettend leuk om mee te mogen maken. Zeker in zon hostfamily.

  • 17 Augustus 2017 - 14:47

    Sarah :

    Hee Rosan!
    Ik ben Sarah en ik ga komend halfjaar stagelopen in Cusco.
    Op dit moment ben ik nog steeds bezig met het zoeken naar een accommodatie.
    Ik ben op zoek naar een soort studentenhuis met mensen die ook voor een langere tijd in Cusco verblijven.
    Aangezien ik nog 19 jaar ben zoek ik ook een beetje mensen in de 20 jaar om mee te wonen en Cusco te verkennen.
    Heb jij nog leuke accommodatie tips voor mij?

    Groetjes,
    Sarah Wennekes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosan

Actief sinds 16 Feb. 2017
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 98445

Voorgaande reizen:

17 Februari 2017 - 05 Juni 2017

vrijwilligerswerk en reizen in Peru

Landen bezocht: