Ik kijk mn ogen uit - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rosan Kreuzen - WaarBenJij.nu Ik kijk mn ogen uit - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rosan Kreuzen - WaarBenJij.nu

Ik kijk mn ogen uit

Door: Rosan

Blijf op de hoogte en volg Rosan

28 Februari 2017 | Peru, Cuzco

Hola! Alweer een week is er voorbij gegaan! En wat heb ik al in een korte tijd veel gezien en gedaan! Vorige week ben ik begonnen met werken bij de organisatie, het is ongeveer 20 min met de bus om daar te komen. De organisatie ligt nog wel in cusco maar wel echt een.buitenwijk daarvan. Het ligt aan een onverharde weg, en als het regent is het 1 grote modderpoel. De andere leraressen van de organisatie zijn aardig en de kinderen ook. Toen ze hoorden dat ik een lerares was omhelsde ze me. De organisatie zelf is missionair, dat wil zeggen dat de organisatie probeert om elke dag te bidden met de kinderen, te vertellen over god en jezus. De kinderen zelf zien er arm uit, vieze kleren en stinken. We helpen met engelse les, voorlezen in het spaans, rekenen en spelen met de kinderen. Sommige kinderen van 8 jaar kunnen nog niet goed schrijven, lezen of rekenen! Erg om te zien. De communicatie met de kinderen is lastig maar ik word wel geholpen. Afgelopen vrijdag was er een klein feestje omdat de vakantie over was. Ze kregen snoep en eten en we hebben spelletjes gedaan. Deze week hoef ik niet naar de organisatie te komen, dus heb ik gevraagd of ik een week langer vrijwilligerswerk kan doen.

Afgelopen week ben ik veel in het centrum van cusco geweest. Ik ben naar verschillende musea geweest en veel geleerd over de inca's en de bestorming van de spanjaarden. In cusco zie je op nog veel plekken muren of stenen uit de inca tijd. De plaza de armas, het grote plein van cusco is gezellig en druk, overdag compleet anders dan savonds. Alle
Restaurants en straatjes zijn rondom dit plein gebouwd. Ik kijk elke dag mijn ogen uit, hoe mensen hier leven, hoe ik de bus elke dag weer overleef in het verkeer en ook om het feit dat iedereen naar mij kijkt.

Uitgaan in cusco is heel anders dan in nederland. Hier is de muziek veel meer gericht om met de heupen dansen. Ik heb al lekker cuba libre gedronken en ook al salsa les gehad, wat is dat moeilijk zeg! Maar wel onwijs leuk:)

Op sommige plekken staan vrouwen gekleed in traditionele kleding met alpacas, ik heb alpacas gevoerd en fotos genomen, was erg leuk:) haha!

Zaterdag en zondag hadden we op beide dagen een tour gedaan. Zaterdag zijn.we naar plekken geweest die behoorden tot het inka rijk. We zijn naar qorikancha( een inkatempel van de zon), saqsayhuaman ( ook wel sexy woman genoemd, een stad), tambomachay( een plek waar inkas zich konden reinigen op zowel spiritueel als fysiek vlak) en tot slot q'enqa( een plek waar ze mensen mummificeerden) geweest. Het was heel indrukwekkend en bijzonder om te zien hoe incas gebruik maakten van de zon, bepaalde stenen en de ligging.

Zondag zijn we naar de heilige vallei geweest. Ik heb mn ogen uit gekeken alleen al op de reis er naartoe. Wat een mooie bergen, en wat zijn ze hoog! Niks vergeleken met wat ik in europa heb gezien.. gedurende de reis kwamen we langs allerlei kleine dorpjes, ongelooflijk dat mensen daar woonden!! soms kleine huisjes van leem leek het wel, echt uit de prehistorie.. het zag er heel arm uit! In de heilige vallei hebben we gestopt bij mooie plekken zoals pisac( stad waar de incas hebben gewoond), pisac ( waar mensen nu wonen, was een hele grote markt), ollantaytambo ( grote stad in incarijk, met grote rotsblokken) en chinchero ( een kerk).

Al deze plekken behoorden tot het incarijk. De rotsblokken zijn heel groot en het is dan ook raadselachtig hoe de incas dit hebben.gedaan. veel van de plekken die ik heb gezien zijn voor een groot deel verwoest, voornamelijk hebben de spanjaarden dit gedaan zodat zij makkelijker het katholieke geloof konden verspreiden, maar soms ook de incas zelf.

Zondag was het ook carnaval hier in cusco! Het is traditie om waterballonnen te gooien naar het andere geslacht. Toeristen worden niet gespaard.. dus we moesten oppassen. Daarnaast was de stad versierd en was er muziek. Mensen dansen in traditionele gewaden. Erg leuk om te zien.

Ik heb al verschillende typische peruaanse dingen gegeten en gedronken. Choclo is mais, hier is het alleen veel groter en minder geel, het wordt gegeten met kaas. Ik heb chicha morada gedronken dat wordt gemaakt van rode maïs. Alpaca heb ik geprobeerd en was lekker en ook piceronis gegeten, soort van gefrituurd deeg.

Zoals ik al zei heb ik deze week vrij! Op de planning staat de 7 kleuren berg, ligt op 5000 meter hoogte! Dus een paard om op te zitten is nodig. Ook willen we naar een prachtig meer gelegen bij een mooie berg.

Ik heb al veel te veel geschreven, dus ik laat het hier even bij! 1 ding staat vast, in 1 week heb ik al zoveeel gezien en gedaan!! Ik kijk mijn ogen uit!! En ik geniet elke dag weer van de mooie dingen die ik zie.

Hasta luego!!

  • 01 Maart 2017 - 17:11

    Jenneke:

    Leuk Rosan, ik ben heel benieuwd hoe de 7 kleurige berg was.
    Ik heb foto's op internet gezien!

  • 04 Maart 2017 - 00:54

    Rosan Kreuzen:

    7 kleurige berg was zwaar, het regende en sneeuwde helaas een beetje waardoor de kleuren niet zo mooi zijn als wanneer het droog is! Maar het was zeker de moeite waard:)

  • 28 Maart 2017 - 07:10

    Candide:

    Lieve Roos, heel gaaf wat je allemaal hebt gezien! Al lijkt het me wel confronterend en heftig om te zien hoe arm sommige mensen zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosan

Actief sinds 16 Feb. 2017
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 98444

Voorgaande reizen:

17 Februari 2017 - 05 Juni 2017

vrijwilligerswerk en reizen in Peru

Landen bezocht: